Categories
Uncategorised

Undgå skader som motionist

Denneartikel indeholder annonceret indhold.

Mange af os starter alt for hårdt ud, når vi vil til at motionere efter mange måneders pause, hvor det ikke er blevet til meget motion. Flere glemmer måske, at deres krop slet ikke er vant til at blive brugt på den måde? Men nu skal det endelige være! Få gode råd her i artiklen til, hvordan du kommer godt i gang og minimere risikoen for skader og overbelastning i forbindelse med motion og træning. Det skulle gerne undgås, at du bliver skadet i starten, da du så mister lysten til at komme i gang igen og skal holde en træningspause.

Husk opvarmningaf led og muskler

Brug altid 10-15 min på at varme led og muskler op, da det mindsker risikoen for skader under selve træningen. Find et opvarmningens program der passer til dig, så du laver målrettet øvelser i forhold til de led og muskler, du anvender under din træning eller motionsform. Udover at en god opvarmning mindsker risikoen for at få skader, så er kroppen mere klar på at lave gode resultater, hvis den er varm og klar.

Opvarmning

af led og muskler garanterer desværre ikke, at skader og overbelastning ikke kan opstå. Hvis du døjer med mindre skader eller ømme muskler, kan du med fordel anvende varmecreme. Varmecreme smøres på de pågældende steder, hvor led eller muskler er forstrukket. Cremen lindrer smerterne og sørger for, at led og muskler bliver varmet op. Varmecreme kan ikke erstatte opvarmning, men skal ses som et supplement og en ekstra sikkerhed for, at led og muskler bliver varme.

Øg træningsmængden stille og roligt

Det tager tid at komme i god form. Det er derfor vigtigt at øge træningsmængden og belastningen af kroppen stille og roligt. Brug de første par måneder på at øge træningen, ved at træne oftere eller i længere tid ad gangen. Hver realistisk om, hvor god formen du er i, når du starter. Træn altid i eget tempo og niveau, hvis du træner med andre. Hvis dem du træner med, er i bedre form, men du prøver at følge med, kan det risikere i en overbelastning eller skade.

Husk restitution

Hvis du ikke er vant til at træne, vil du blive øm, stram og spændt i kroppen. Ømhedefter træning og motion er ikke farligt, men blot et tegn på at kroppen er blevet rørt. Det er vigtigt at huske restitution efter motion og træning, så kroppen kan nå at restituere inden næste træning. Ordet restitution dækker over, at kroppen genopbygges efter en træning. Det er nemlig ikke under selve træningen, at kroppen bliver stærkere og stærkere, men under den efterfølgende hvile (restitution). Husk restitution og mindsk risikoen for overbelastning af kroppens led og muskler. Læs meget mere om restitution her.